vrijdag 1 februari 2008

Fabian Scheys & Guido Francque - ¡Foodie! Champagne

Reeds in de Romeinse tijd waren de hellingen van de streek rond Reims gegeerde gebieden voor de wijnbouw waaruit vooral de monnikerordes inkomsten puurden. Maar die wijngaarden leken in niets op de 290.000 percelen op en rond de 49ste breedtegraad waarop de pinot noir, chardonnay en pinot meunier groeien die de moderne champagnes hun karakteristieke aroma’s en zuurtjes geven. De evolutie van technieken in de wijnbouw, de assemblage en het vinificatieproces sinds de 18de eeuw, de veranderende smaak en voorkeuren van het publiek en de realiteit van de markt hebben ervoor gezorgd dat we momenteel uit ongeveer 13.000 champagenmerken een keuze kunnen maken. De auteurs van dit boek maakten alvast een selectie van de in hun ogen 52 meest gereputeerde champagnemerken en stellen ze in dit boekje voor.

In feite bevat dit boek twee grote delen van elk een honderdtal bladzijden die op zich en afzonderlijk gepubliceerd ook al aardige boekjes zouden zijn. In het eerste deel bundelen de wijnjournalisten en sommeliers Fabian Scheys en Guido Francque hun historische en technische kennis over champagne. In uiterst informatieve en toegankelijke hoofdstukjes behandelen ze de geschiedenis, het juridisch statuut, het productieproces en de aankoop, bewaring en degustatie van champagne. De teksten worden verlucht met enkele reportagefoto’s en hier en daar worden overzichtelijke lijstjes en tabellen opgenomen van, onder andere, beroemde monniken uit de champagnestreek, belangrijkste ontwikkelingen van het mousseren, het verbruik in de wereld, de beste jaargangen en de verschillende namen van de flessen en hun inhoud. Dit biedt voedsel voor lijstjesfreaks en feitenjagers – wist je bijvoorbeeld dat de Belgen, na de Fransen, de grootste champagnedrinkers zijn, en dat de primatfles 27 liter champagne bevat? Voor wie dit al wist, is dit deel een uitstekend naslagwerk. Voor wie hierbij de wenkbrauwen frons en meer wil weten over champagne, is dit deel verplichte literatuur.

In een tweede deel worden 52 champagnehuizen voorgesteld. Van elk huis wordt de oprichtingsdatum vermeld, eventueel de zakelijke groep waartoe ze behoren, en er wordt een algemene evaluatie gegeven die gaat van ‘goede kwaliteit’ tot ‘uitzonderlijke kwaliteit’.met enkele tussenliggende mogelijkheden. Met deze evalutaties onderstrepen de auteurs dat ze niet die champagnes hebben geselecteerd die volgens hen de meest uitzonderlijke kwaliteiten bezitten, maar dat ze het aandurven om de productie van de 52 meest gereputeerde huizen – wat dat betekent is niet helemaal duidelijk – te evalueren. Van elk champagnehuis worden in een lange paragraaf de geschiedenis en de voornaamste wapenfeiten kort geschetst, samen met wat wetenswaardigheden over de champagnes die er worden gemaakt. Vervolgens worden alle non-millésimé, milésimé en prestige varianten opgesomd. Daarbij komt een paginagrote detailfoto van een champagnefles door Heikki Verdurme.

De combinatie van de meer technische achtergrondkennis die in het eerste deel aan bod komt en de voorstelling van een representatief staal aan champagnehuizen die het voorwerp is van het tweede deel zorgt voor alweer een sterk deel in de mooie Foodie-reeks van uitgeverij Lannoo.

[Edward Vanhoutte]


Titel: ¡Foodie! Champagne
Auteur: Fabian Scheys & Guido Francque
Fotografie: Heikki Verdurme
Uitgeverij: Lannoo
Jaar: 2007
Collatie: 224 pp. – ill.
ISBN: 978-90-209-6737-1
Kwalitatieve beoordeling: ****
Moeilijkheidsgraad: II

Geen opmerkingen: