De smoothie wordt dikwijls voorgesteld als een product van onze tijd. Het hippe karakter dat de smoothie aangemeten krijgt in blitse smoothiebars speelt in op de gezondheidstrend en combineert die met de voordelen van fastfood. De gezonde snack vol vitamines uit groenten en fruit valt daarom erg in de smaak van de jongere generatie. Toch is de smoothie allesbehalve een recente uitvinding.
De eerste mixers werden in Amerika door Fred Waring aan de man gebracht in bars en voedingszaken in de twintiger jaren van de vorige eeuw. Toen Fred Osius in 1933 een verbeterde versie van de mixer ontwikkelde, zag Waring daar onmiddellijk brood in. Hij ging samenwerken met Osius en doopte de mixer Blendor. Wie een Blendor kocht, kreeg een receptenboekje waarin de recepten met fruit de naam smoothee kregen. De groenten- en vruchtencocktails werden algauw een hit en de variante term smoothie verscheen in alle media.
Meer dan twintig jaar later zocht Steve Kuhnau voor een remedie tegen zijn voedselallergieën – waaronder een melkallergie – en hij begon te experimenteren met verse groenten, fruit, proteïnen en vitamines die hij thuis in een blender mixte. De resultaten vielen zodanig mee dat hij het nog steeds sucessvolle bedrijf Smoothie King oprichtte om de drankjes te commercialiseren.
Tegenwoordig worden alle drankjes op basis van verse en versgemixte groenten en of fruit die worden aangedikt met ijsschaafsel, banaan of yoghurt als smoothies beschouwd. Die drankjes met geschaafd ijs worden ook wel slush puppies genoemd, en die met zuivel hebben veel gemeen met lassi, een Indische yoghurtdrank.
In dit boek verzamelt Bieke Santens 43 smoothierecepten – en geen 32 zoals de kafttekst trots vermeldt – die ze in drie thema’s groepeert: groentesmoothies, fruitsmootheis en smoothies met zuivel- en sojaproducten. De receptuur is voor quasi alle recepten dezelfde: groenten of fruit schoonmaken, schillen of ontpitten, alles in de blender doen en samen met de andere ingrediënten mixen tot een gladde drank die het beste ijskoud wordt opgediend. Die korte teksten werden in een duidelijk en groot lettertype op de foto van elke smoothie gedrukt die doorloopt op de tegenoverliggende pagina en daar zijn focus krijgt. Op die manier wordt er toch een esthetisch en paginavullend effect verkregen. De eenheid tussen tekst en beeld wordt nog versterkt waar de teksten soms de contouren van een object op de foto volgen. De fotografie is overigens van foodfotograaf Luk Thys en de styling van Bieke Santens zelf die bij Thys' bedrijf Foodfoto werkt.
De inhoud van het boek zal zowel notoire smoothie-adepten als nieuwkomers binnen de smoothie gemeenschap aanspreken. Ook de meer avontuurlijke smaakverkenners komen aan hun trekken met op het eerste gezicht ongewone combinaties. Vanwege de eenvoudige receptuur en de eenvoud van de nodige handelingen – meer dan snijden en de blender bedienen, hoef je niet te kennen – is dit ook een ideaal boek om jongere mensen vertrouwd te maken met het bereiden van verse fruit en groentenrecepten. Toch ontbreekt er een informatieve inleiding in het boek waarbij de oorsprong, de voedingswaarde en enkele bereidingstips hun weg naar de lezer hadden kunnen vinden. Smoothies krijgen bijvoorbeeld een betere textuur als de groenten of het fruit voordien worden ingevroren en in bevroren staat in de blender gaan. Een techniek die momenteel in toprestaurants wordt gebruikt wanneer men met de Pacojet aan de slag gaat.
Als de aanvoer van verse groenten en fruit weer op volle toeren draait, mogen de lentedagen met dit boek nog zonniger worden en de zomermaanden lekker lang duren. Wedden dat de uitgever er prompt beter van begint te tellen?
[Edward Vanhoutte]
Titel: Smoothies. Lekkere frisse en gezonde sapjes
Auteur: Bieke Santens
Fotografie: Luk Thys
Uitgeverij: Lannoo
Jaar: 2009
Collatie: 96 pp.
ISBN: 978-90-209-8380-7
Kwalitatieve beoordeling: ***
Moeilijkheidsgraad: II
Geen opmerkingen:
Een reactie posten