woensdag 8 juni 2011

Harry Belmans & Heikki Verdurme - De lekkerste burgers

Ik maak er een erezaak van om in elke stad die ik aandoe een queeste naar de perfecte burger te ondernemen. In Amsterdam werd het bijvoorbeeld een nek-aan-nek race tussen BurgerBar en Burgermeester, in Londen ging mijn voorkeur onweerlegbaar uit naar de gourmetburgerkeuken van Byron. De burgerresto's haken hiermee in op de trend van de eenvoudige basiskeuken. Harry Belmans en Heikki Verdurme moeten een dergelijk concept in hun hoofd gehad hebben toen ze het boek De lekkerste burgers uitdachten.

Als je de recepten bekijkt, valt meteen op dat er geen apart ingrediëntenlijstje is opgenomen. Niet zo handig, denk ik in eerste instantie. Toch wordt dat lijstje bij nader inzien niet zo erg gemist, mede omdat je vanaf de foto naar het recept wordt geleid. Zo wordt er een lijntje getrokken van het ingrediënt op foto naar de fase in het recept waarop je het ingrediënt in kwestie nodig hebt.

Hoewel de burger in al zijn smaken en varianten aanwezig is in dit boek, wordt 'de burger' nooit volledig tot in de puntjes uitgewerkt. Er is niét gedacht aan een recept voor de broodjes, terwijl dat ook geen tijdrovend concept hoeft te zijn. Om dezelfde reden heb ik de sausbereidingen gemist. Toegegeven, op p. 48 vind je de aangewezen receptuur voor ketchup, maar die bereiding had best wat prominenter in beeld mogen komen. Anderzijds ben ik blij te zien dat Belmans en Verdurme slagen waarin weinig anderen slagen; een correcte béarnaise dresseren.

Bij de meeste burgerrecepten staat algemeen het volgende advies: haal het rundsvlees door de vleesmolen of de keukenrobot, terwijl beide bewerkingen een ander resultaat opleveren. Ik wil nu ook niet te moeilijk gaan doen, maar een goede hamburger kneed je volgens mij nog steeds met de hand, en nooit met een robot. Tenzij ik plots een voorstander zou worden van drekkerige texturen, maar dat betwijfel ik. Jammer is ook dat er nooit een specificatie gemaakt wordt van het type vlees. Neem nu pakweg een burger met rundsvlees. Een Limouson rundsburger smaakt toch totaal anders dan een Angus Beefburger? Toch is er kwistig gestrooid met leuke recepten: de burger met kruidig lamsvlees en olijven of de rundsburger met blauwschimmelkaas en rode ui zijn smaakvoltreffers. De burgers zijn evengoed verrassend. Een burger met kalfshersentjes! Hoera! Graag wil ik ook een extra vermelding voor het recept met paardenvlees. Eindelijk auteurs die het aandurven om paardenvlees op een creatieve en aantrekkelijke manier te verwerken. Misschien valt het op dat ik hier vooral de vleesvarianten aanhaal. Ik ben gewoon niet zo'n fan van het mixen van scampi's (p. 90) en het fijnhakken van sint-jakobsvruchten (p. 116).

Over de fotografie van Verdurme niets dan lof. Het beeld van hangbuikjongeren die uit het vuistje een goedkope hamburger opslokken wordt hier doorbroken. Zo heb je Frans die zijn een burger liefst 'met spruitjes uit eigen tuin' opeet. Ook een leuk beeld: een zekere Sergio met een designerbril die zijn burger op een gestileerd rechthoekig bordje oppeuzelt. En vooral: Greet en Veerle die als knappe jonge vrouwen hun tanden ongegeneerd in de burgers zetten. Echte voorbeelden.

Hoewel de recepten net niet diep genoeg zijn uitgewerkt, levert De lekkerste burgers een goed basisboek met toffe burgerrecepten op die gemakkelijk thuis te bereiden zijn. Het boek moet het vooral hebben van zijn sterk concept: een onweerstaanbare burger. Op zoek naar een heerlijke zonde, of gewoon behoefte aan comfyfood? Haal dan zonder wroeging De lekkerste burgers in huis.

[Femke Vandevelde]



Titel: De lekkerste burgers
Auteur: Harry Belmans & Heikki Verdurme
Recepten: Harry Belmans
Fotografie: Heikki Verdurme
Vormgeving: Oranje vormgevers
Uitgeverij: Linkeroever Uitgevers
Jaar: 2011
Collatie: 140 pp. – ill.
ISBN: 978-90-5720-345-9
Kwalitatieve beoordeling: ***
Moeilijkheidsgraad: II

Geen opmerkingen: