dinsdag 13 januari 2009

Onno Kleyn & Karin Luiten - Culinaire kalender 2009. Recepten, anekdotes en culinaire weetjes

In de beste almanak-traditie combineert de culinaire kalender van uitgeverij Het Spectrum recepten, anekdotes, weetjes, citaten, illustraties, columns en nog wat in scheurkalenderformaat. Gegevens over hoeveel lezers van een dergelijke kalender de blaadjes daadwerkelijk afscheuren en al dan niet bijhouden of hoeveel er de kalender meer als een onhandig te lezen boek beschouwen en het in hun boekenkast zetten, zouden me wel interesseren. Ik heb zo het vermoeden dat beide groepen even groot zijn. Zelf lees en blader ik vooral in de culinaire kalender en zet ik hem bij in mijn collectie kookboeken. Maar ik ben dan ook nooit een rituelenmens geweest die gedisciplineerd elke dag begint met een blaadje van de scheurkalender.

Zes jaar lang werd de culinaire kalender samengesteld door Onno Kleyn, een van de bekendste culinaire journalisten van Nederland. Dit jaar kreeg hij de medewerking van Karin Luiten die met haar foodsites (Koken met Karin, koken.blogo) en haar bijdrages, bijvoorbeeld in Trouw, duchtig aan de weg timmert. Haar kookboek Koken met Karin werd trouwens bekroond met twee Gourmand World Cookbook Awards: een voor het beste Nederlandse debuut en een voor de illustraties. Volgens Luiten’s blog kreeg ze van Kleyn alle vrijheid voor de samenstelling van de scheurkalender: ‘Ik mocht vrijuit gebruik maken van zijn teksten en recepten, maar kreeg verder geheel de vrije hand. Hij kreeg wel vetorecht, maar afgezien van een kennelijk onacceptabele pot zilveruitjes en een al te dubieus Italiaans spreekwoord heeft hij daar tot mijn grote vreugde geen gebruik van gemaakt.’

En wat staat er nu in die kalender? Wekelijks is er op vrijdag een weekendrecept opgenomen, dat is alvast een zekerheid. En tussenin passeren allerhande recepten, tips, wistjewatjes, en tekstjes de revue. Erg grote fouten heb ik er niet in gevonden, maar af en toe bleef ik wel op mijn honger zitten. Op 22 januari, bijvoorbeeld, wordt de lezer op de voorzijde van het kalenderblaadje geadviseerd een goede wok eerst in te branden en dan nooit meer af te wassen met zeepsop, hoogstens met heet water en dan insmeren met olie tot het volgende gebruik. Op de achterzijde van het slechts half bedrukte kalenderblaadje geeft Luiten nog wat toelichting over het gebruik van de wok, maar wat de lezer eigenlijk interesseert na het lezen van de voorzijde - en wat nog op het blaadje had gekund - is hoe je dat nu doet, een wok inbranden. Wel, dat wordt lekker niet verklapt. En dat is jammer

De illustraties die de kalenderblaadjes sieren zijn niet fantastisch maar kunnen ermee door. Ze doen mij ongelofelijk hard denken aan het soort plaatjes waarmee we in het midden van de jaren 1980 de teksten opfleurden die we met onze eerste PC met matrixprinter konden uitprinten. Misschien moet Luiten, die zelf niet onverdienstelijk illustreert, nu al aan het werk om de kalender 2010 met haar eigen werk op te fleuren. Zo’n Luitenkalender lijkt me wel wat voor volgend jaar. Maar eerst nog dag na dag, of af en toe, genieten van de culinaire faits divers van deze uitgave. Helaas is de kalender naar verluidt helemaal uitverkocht, maar zo hoort het ook als het jaar is begonnen.

[Edward Vanhoutte]


Titel: Culinaire kalender 2009. Recepten, anekdotes en culinaire weetjes
Auteur: Onno Kleyn & Karin Luiten
Uitgeverij: Het Spectrum
Jaar: 2008
Collatie: 731 pp. – ill.
ISBN: 978-90-274-9898-4
Kwalitatieve beoordeling: ***
Moeilijkheidsgraad: II

Geen opmerkingen: