Enkele jaren geleden bouwde Hasselt haar volledige citymarketing op rond het begrip ‘smaak’ en eigende zich meteen ook de titel ‘Hoofdstad van de Smaak’ toe. Voor die gelegenheid werden de vier klassieke smaken wat bijgesteld, en deelde Hasselt al haar projecten, plannen en evenementen in onder de smaken zoet (het gratis stadsvervoer, de groene zones in de stad en de vele terrasjes), zout (de verschillende feesten), bitter-sterk (kunst en cultuur en het studentenleven) en pikant (de gevarieerde stadsgeschiedenis) met als respectievelijke slagwoorden genieten, bruisen, prikkelen, en uitdagen. Het begrip smaak kent in deze citymarketing een zeer brede invulling en er werd niet meteen gedacht aan de traditionele jenever en speculaas of de culinaire esbattementen van de Haselaar. Daarin kwam echter verandering toen Hasselt in 2006 in het kader van de Week van de Smaak ook daadwerkelijk werd uitgeroepen tot allereerste Stad van de Smaak. Dit is een titel die voortaan jaarlijks wordt doorgegeven aan een stad, gemeente of regio die zich hiervoor kandidaat stelt. Voor 2007 werd Kortrijk tot nieuwe Stad van de Smaak gebombardeerd.
Naar aanleiding van deze titel schreef Roger Ulburghs het boek Lekker Hasselt. Stad van 101 smaken, dat toepasselijk door de burgemeester van Hasselt wordt ingeleid. Ulburghs is geen onbekende voor het culinaire bedrijf. Samen met Felix Alen en enkele andern vormt hij het bestuur van de vzw Xaverius dat zich profileert als het Vlaams centrum voor eet-en tafelcultuur. Het boek presenteert zich als een degustatiemenu in 22 gangen, van een portret van enkele chefs, reportages over brood en banket, vis, kaas, bieren, koffie en chocolade, groenten en fruit en jenever, tot besprekingen van exotische restaurants, trendy eetgelegenheden, terrassen, gastronomische restaurants en bruine kroegen. De auteur streeft geen volledigheid na in dit boek, en benadrukt in zijn inleiding dat de keuze van de opgenomen zaken vaak gebeurd is op basis van proef-ondervindelijke aanbevelingen, naambekendheid, toeloop en toeval. Van slechts enkele klassiekers zoals speculaas, jeneverpaté, hazelnotentaart en dessert spécial werden er eenvoudige recepten opgenomen, maar dit boek is vooral een uitnodiging om zelf op stap te gaan. Alle besproken en vermelde zaken staan dan ook netjes achteraan vermeld met hun adres, telefoonnummer en hun eventuele website, maar een index op die zaken met paginaverwijzing naar hun respectieve besprekingen was een handiger instrument geweest. Helaas is er ook nergens een kaart van Hasselt opgenomen zodat de niet-Hasselaar zelfs met het boek in de hand enigszins aan zijn lot wordt overgelaten.
De rode draad door het boek is de stad Hasselt waarin of waarrond alles zich afspeelt, maar helaas is dit thema een te dunne lijm tussen de verschillende hoofdstukjes. Het boek presenteert zich dan ook als aardige culinair-toeristische gids die perfect past binnen het citymarketingconcept van de stad Hasselt. Het proza, dat helaas dat van het gemiddeld Flair-artikel niet overstijgt, is debet aan dit stadscommerciële aspect.
[Edward Vanhoutte]
Titel: Lekker Hasselt. Stad van 101 smaken
Auteur: Roger Ulburghs
Fotografie: Roos Mestdagh
Uitgeverij: Book and Media Publishing
Jaar: 2006
Collatie: 159 pp. – ill.
ISBN: 90-5720-262-X
Kwalitatieve beoordeling: **
Moeilijkheidsgraad: II
Geen opmerkingen:
Een reactie posten